Yessica van Roozendaal - 8 juli 2019
Het is drukker op internet dan ooit tevoren. Als je een website of webapp hebt, ben je niet de enige die graag bezoekers wilt krijgen. Een goede manier om meer bezoekers te trekken is door te werken met longtailzoekwoorden. In dit artikel leg ik uit wat dit is en hoe je hier gebruik van kunt maken.
Wat zijn longtailzoekwoorden?
Dit zijn zoekopdrachten die weinig door mensen gebruikt worden, maar voor jouw website wel relevant zijn. Deze kun je verwerken in de content van je website.
Het voordeel van het gebruik van deze zoektermen is dat er minder concurrentie is die deze woorden gebruiken. Hierdoor scoort je site makkelijker hoog in Google, DuckDuckGo, Bing en andere zoekmachines.
Voorbeelden van longtailzoekwoorden
Een zoekwoord, zoekterm of zoekopdracht kan bestaan uit meerdere woorden. Een longtailzoekwoord hoeft dus niet per se een fantastisch Scrabble-woord te zijn.

In dit voorbeeld zie je het algemene zoekwoord “aardbeien” waar vaak op wordt gezocht. Als je biologische aardbeiden bezorgt in Utrecht, kun je daarom beter als titel gebruiken “Biologische aarbeien laten bezorgen in Utrecht”.
Zoektermen kiezen
Denk na over welke korte zinnen of bijzondere worden longtail zijn. Verwerk de belangrijkste in de titels en belangrijkste teksten op de website. Bedenk daarna welke content bezoekers interessant zouden vinden en waar misschien nog niet zo veel informatie over op internet staat. Zoek uit of dit klopt door zelf te zoeken en te kijken hoe hoog de kwaliteit is van de topresultaten. Zijn die niet zo geweldig? Dan is er werk aan de winkel!
Als je nauwkeuriger wilt weten hoe vaak op een term word gezocht, kun je dit doen via de Google Adwords zoekwoordenplanner. Hier kun je zien hoe vaak welke termen gezocht worden en hoe hoog de advertentieconcurrentie is. Dit geeft je een compleet beeld van hoe groot of klein deze uitdaging is.
Bedenk wel dat je uiteindelijk echte mensen wilt trekken naar je website, schrijf iets dat mensen aanspreekt en niet ontoevallig goed is voor de positie in zoekmachines..